CUM SA DEVII FRANCMASON

  1. Candidatura
    Pentru a deveni francmason trebuie ca inainte de orice sa doresti cu adevarat. Intr-adevar, francmasoneria este un angajament care necesita timp, maturitate si simtul responsabilitatii. Exista mai multe posibilitati pentru a-ti prezenta candidatura:
    • cea mai usoara modalitate este de a avea un francmason in anturajul tau, dar trebuie ca acesta sa-si fi facut cunoscuta apartenenta la masonerie. El poate sa se prezinte ca un garant al candidatului si sa fie “nasul” acestuia (mentor spiritual si moral);
    • este posibil sa fi asistat la asa numitele “tinute albe”, deschise, adica la reuniunile masonice deschise publicului. Aceste reuniuni permit profanilor (non masoni) sa-si faca o idee despre munca pe care o desfasoara fratii si de a se intalni pentru identificarea unei eventuale legaturi “de nasie”;
    • in sfarsit, este posibila prezentatarea candidaturii in scris, prin corespondenta. In general, obedientele raspund la toate scrisorile seriose care le sunt adresate. Odata cu scrisoarea de motivare a dorintei de a deveni francmason se cere a fi trimis un CV, precum si doua fotografii.

  2. Prima intrevedere cu venerabilul
    Dupa ce a fost parcurs unul din demersurile mentionate mai sus, venerabilul (persoana care prezideaza loja) ia un prim contact cu candidatul pentru a stabili o intrevedere in care sa poata evalua seriozitatea motivelor care i-au justificat acestuia demersul. Urmare acestui prim contact venerabilul intocmeste o nota cu o scurta biografie a solicitantului, caruia i se cere, totodata, sa prezinte cazierul judiciar. Fotografiile pe care candidatul le va trimite vor servi celor trei persoane desemnate a face ancheta si trebuie sa fie cat mai clare, astfel incat sa permita o identificare exacta a solicitantului. In plus, nota cu elemente biografice, ca si fotografiile, vor fi utile secretariatului obedientei pentru a se asigura ca numitul candidat nu a mai facut un demers prealabil in care solicitarea sa fi fost refuzata. Daca nu se constata existenta unui impediment, solicitantul va fi contactat pe rand de trei frati apartinand lojii in care urmeaza a fi admis. Perioada de timp care se scurge intre trimiterea scrisorii sau primul contact cu un francmason care il recomanda si.demararea intalnirilor cu cei trei frati trebuie sa fie de minimum doua luni. De altfel, aceasta constituie o prima proba la care este supus, caci daca se arata nerabdator si-si manifesta graba va fi refuzat.
    Francmasoneria nu este o secta sau un club, ea nu are nevoie sa faca prozelitism pentru a putea recruta noi membri. Astfel, fiecare persoana care cere sa intre in masonerie trebuie sa fie constienta ca ar putea intampina un posibil refuz.

  3. Cele trei anchete
    Venerabilul incredinteaza celor trei francmasoni desemnati grija de a lua legatura cu candidatul. Teoretic, nici unul dintre cei trei “anchetatori” nu trebuie sa cunoasca identitatea celorlalti doi. In acest fel vor putea fi obtinute trei rapoarte distincte si independente. In cadrul fiecareia dintre anchete se vor aborda urmatoarele trei grupe de obiective:
    • amanunte cu caracter biografic din viata candidatului (copilaria, studii, familia si profesiunea acestuia);
    • cunoasterea optiunilor politice ale solicitantului;
    • cunoasterea punctelor de vedere filozofice si metafizice ale solicitantului.

    Fiecare dintre fratii anchetatori va trebui sa raspunda unei sarcini dificile, avand obligatia prezentarii unui raport in care se consemneaza fidel desfasurarea intrevederii si care va permite membrilor lojii sa voteze pentru sau impotriva initierii candidatului. Contrar a ceea ce s-ar putea crede, absolvirea unor cursuri universitare interminabile sau eruditia nu sunt criterii de selectie. Ceea ce iubesc cu adevarat francmasonii sunt sinceritatea prezentarii, modestia candidatului si capacitatea sa de a raspunde la si de a intelege sensul intrebarilor care i se adreseaza. Se poate vorbi de elitism in Masonerie daca se considera ca ea nu urmareste decat sa identifice persoane capabile sa inteleaga problemele pe care le ridica Masoneria si sa accepte opiniile contrare. Aceasta calitate este intr-adevar rara si nu se dobandeste in mod necesar pe bancile universitatii.

  4. Trecerea pe sub bandou
    Rapoartele anchetatorilor vor fi citite fratilor din loja inainte de intrarea candidatului. Acesta va trebui sa raspunda unui oarecare numar de intrebari, cu ochii acoperiti (yeux bandés). Aceasta constituie o noua proba, psihologica desigur, dar este in acelasi timp si o masura de securitate pentru francmasoni. Intr-adevar, in caz de refuz a candidatului, fratii trebuie sa aiba siguranta ca nu le-a fost deconspirata identitatea. Nu este decat o minima masura de protectie, cunoscandu-se furia profesata de mediile cu orientari extremiste fata de francmasonerie. Candidatul se afla intr-o pozitie de inferioritate, ceea ce desigur este departe de a-l face sa se simta bine. Cu toate acestea, amintirea acestei probe este una dintre legaturile care ii unesc pe fratii de pe tot globul. Pentru ca solicitantul sa fie admis trebuie sa beneficeze de o majoritate de ¾ din cei prezenti in favoarea sa. Votul pozitiv se exprima printr-o bila alba depusa intr-o urna, iar votul negativ este reprezentat printr-o bila neagra.

  5. Initierea
    Initierea face parte din asa pretinsul “secret masonic”, secret al lui Polichinelle intr-adevar, pentru ca toate ceremoniile masonice au fost relatate si analizate in numeroase carti. Advearatul secret masonic este netransmisibil, fiindca este incercat individual, de catre fiecare candidat in parte. El tine de emotia pe care o traieste fiecare frate (sau fiecare sora, acolo unde exista loji masonice feminine sau mixte), la momentul initerii si de evolutia sa psihologica personala in sanul lojii. Este de preferat ca ceremonia initierii sa nu fie, totusi, cunoscuta in amanunt, pentru a nu lipsi candidatul de placerea surprizei. A descrie continutul acestei ceremonii este ca si cum s-ar prezenta un cadou magnific aflat intr-un pachet povestindu-i celui caruia ii este dat despre continutul sau. Efectul psihologic la initiere este mai eficace daca “profanul” este lipsit de orice cunostinta privind ceremoniile masonice.